Vanilla

We would like to invite you to an information blog dedicated to the online domain and a news latest technology.

Sport organisationer behöver tänka på att skydda sina domäner

Sport-märken men är inte annorlunda än alla andra företag, och idrottsorganisationer, evenemang, atleter och produkter som alla behöver för att vara proaktiva i att skydda sina varumärken. De har också alla varit inblandade i att ifrågasätta domännamn som finns registrerade på andra partier som de tror har gjort intrång på deras varumärken.

Världen Property Organisation (WIPO Arbitration and Mediation Center, som driver den största av de två viktigaste domain name dispute resolution services (den andra National Arbitration Forum), sade att “de mer populära sporten, mer ofta för det är målet för cybersquatting”.

Basket, Amerikansk fotboll, golf, fotboll, Formel-En racing och hockey är på toppen av målet listan enligt WIPO. Stora idrottsevenemang, såsom Super Bowl, Volvo Ocean Race, UEFA Champions League, Olympiska Spelen, är också populärt mål säger WIPO.

Sport endast står för cirka en procent av 2884 cybersquatting fall täcker 5,084 domännamn filed under 2012, men detta är fortfarande ett betydande antal med tanke på populariteten av sport i allmänhet i den offentliga arenan. Arrangörer och idrottsorganisationer, liksom individuella idrottare, måste tänka en digital strategi för skydd som omfattar registrering av domännamn i linje med affärsverksamheten och företagets mål. Detta inkluderar att vidta åtgärder runt övervakning vilka domännamn som finns registrerade på nätet som kan kopplas till varumärkesintrång.

WIPO konstaterar att tvister om domännamn som avser idrottsevenemang ofta börjar långt innan den faktiska händelserna äger rum. Som varumärken inte bara behöver oroa dig ockuperade områden, men också för bedragare att hoppa på brand rykte för att göra en snabb buck ut av felstavade eller tillhörande domäner som leder till falska webbplatser. Dessa platser ofta främja förfalskade varumärke sportartiklar att ytterligare försämra varumärket intäkter från försäljning varor. I 2008, WIPO hade redan sett tvister som hänför sig till 2010 FIFA (Fédération Internationale de Football Association) World Cup och 2012 PGA (Professional Golfers Association) Mästerskap. Andra fall rörde det sig namnen på tävlingar såsom Premier League, Orange Bowl, NCAA (National Collegiate Athletic Association) Sista Fyra och London Marathon. Bland sport myndigheter fall har gjorts av National Football League (NFL), National Association for Stock Car Auto Racing (NASCAR) och UEFA.

Många av sport-relaterade klagomål, WIPO anteckningar, är inlämnad av arrangörer, medan andra är arkiverat genom att delta idrottslag som fotbollsklubbar, AFC Ajax (Amsterdam, Nederländerna), Panathinaikos (Aten, Grekland), Juventus (Turin, Italien), Real Madrid (Spanien), Galatasaray (Istanbul, Turkiet) och Schalke 04 (Gelsenkirchen, Tyskland), och även basketlaget New York Knicks och Amerikansk fotboll Carolina Panthers.

Bland individuella idrottare som har varit involverad i logi tvister är Kareem Abdul-Jabbar, Lance Armstrong, och Wayne Rooney. WIPO har även bearbetade ärenden som rör lokaler, såsom Madison Square Garden i New York och Wembley Stadium i London och varumärkesskyddade produkter av idrottsliga varor tillverkare som Nike, Adidas, Oakley, Speedo och Converse.

RECENT POSTS

ARCHIVES

BLOGROLL

>